Aanvullende stakeholder­informatie

Klant van SNS

Als onze klanten in betalingsproblemen dreigen te komen, wordt dat meestal veroorzaakt door het verliezen van hun baan of eigen zaak. Dit verhaal is van een klant van SNS die eind 2015 is ingestroomd en hoopt via de pilot weer aan de slag te kunnen.

Eind 2015 heeft de SNS mijn man en mij loopbaanbegeleiding aangeboden na betalingsmoeilijkheden door het moeten beëindigen van een eigen zaak. In deze situatie heb je geen recht op WW en zit je acuut zonder inkomen. Doordat we zelf aan de bel hebben getrokken ondersteunde SNS ons middels het loopbaan traject, welke normaliter alleen voor werknemers zou zijn. Ik was enerzijds blij met deze kans maar anderzijds sceptisch. Zou het me wel echt verder kunnen helpen en verder gaan dan de ‘zo ziet een brief eruit en zo een cv’ lessen? Daarnaast, een loopbaantraject dat eigenlijk voor werknemers van SNS bank is bedoeld? Ik kan wel iets beters verzinnen dan als 'hulpbehoevende' buitenstaander op een afspraak te komen.

Dus zijn we op een vrijdagochtend vol met scepsis naar SNS in Den Bosch gereden. Eenmaal daar had loopbaanbegeleider Hans Oomen oog en oor voor ons. Hij luisterde en zag kansen. Ondanks mijn moeilijkheden om eerder als grafisch ontwerper aan een baan te komen en mijn hierdoor brede werkachtergrond. Hij kon mijn cv interpreteren en mij inzicht geven hoe een cv door een bedrijf gelezen wordt. Dit werkte verhelderend en ik was opgelucht, onze scepsis bleek niet terecht.

Tijdens de daaropvolgende sessies zijn we dieper ingegaan op sterke punten, valkuilen en je eigen unieke 'why'. Daar kwam, niet onverwachts, ook mijn eerlijkheid en bescheidenheid naar voren. Dit maakte dat ik me niet van mijn mooiste kant liet zien, ook niet slecht, maar te eerlijk. De vraag is hoe ik dat positiever kan inzetten zonder de waarheid aan te tasten. Door deze sessies en de Why, How en What formule kan ik mezelf beter profileren en is mijn focus teruggekomen.

Komende periode ga ik me meer richten op netwerken. Ondanks dat mijn brieven goed zijn, ben ik nog niet op gesprek uitgenodigd. Ik moet het dus over een andere boeg gaan gooien. Bijvoorbeeld langsgaan bij bedrijven. Een horecagelegenheid stap je makkelijker binnen dan ontwerp bureau. Dit wordt een spannende periode voor mij, ook omdat de druk steeds hoger wordt. Binnenkort hebben we een gesprek over de stand van zaken en het vervolg van het traject. Het kan best zijn dat de knoop voor ons wordt doorgehakt. Dan is het een mooie ervaring geweest waar ik in de toekomst wat aan heb, maar waar op korte termijn iedereen verloren heeft.

Het is een traject waarvan ik zeg dat je ze met beide handen moet aangrijpen als het je aangeboden wordt. Het wil natuurlijk niet zeggen dat je dan zo een baan hebt. Het blijft hard werken en jezelf continu opladen voor een volgende mooie brief of bezoekje langs de deur.”

Wij vinden dat Baaninzicht een win-win situatie oplevert voor zowel de klant als onszelf. De klant vindt weer werk en misschien nog belangrijker, we proberen samen ongewenste situaties te voorkomen, zoals een betalingsachterstand of zelfs een gedwongen woningverkoop. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten financieel weerbaar zijn en zonder problemen hun maandelijkse (hypotheek)lasten kunnen voldoen. We zijn er ook van overtuigd dat dit soort trajecten tot betere klantrelaties en meer vertrouwen leidt. Daarom maken we Baan in zicht een vast onderdeel van ons pallet aan oplossingen voor klanten.

SLUITENDOWNLOAD SELECTIE

Stel uw jaarverslag zelf samen

SELECTIE (0)